Python Turtle
I eksemplene under har vi brukt Replit, men du kan laste ned Python sin egen IDLE, eller velge et annet program du er mer komfortabel med.
En kan benytte seg av en funksjon som heter "turtle" for å tegne med Python. Når vi henter inn funksjoner i Python sier vi at vi importerer bibliotek. Dette skal vi lære mer om senere, men for nå må vi bare huske å skrive "from turtle import *" øverst i programmet vårt.
Det første vi skal lære er å tegne et rektangel. For å tegne en strek kan vi bruke funksjonen "forward() ". Inne i parentesen skriver du hvor mange punkter du ønsker at markøren skal gå.
Prøv å kjør programmet under:
from turtle import*
#dette importerer turtle biblioteket (funksjonene vi trenger)
forward (100) #dette beveger markøren 100 punkter (pixel) i den retningen markøren peker.
Som dere ser så åpner det seg et nytt vindu som heter "Python Turtle Graphics" dersom dere bruker Python IDLE. Om dere bruker "ReplIt with Turtle" tegnes det i en egen rute på siden.
Legg merke til at markøren starter midt i vinduet og beveger seg mot høyre. Vi kan tenke oss turtle vinduet som et koordinatsystem, hvor markøren starter i origo og beveger seg langs x-aksen. Vi har selvsagt mulighet til å snu markøren om vi ønsker det.
Prøv å kjør følgende program:
from turtle import*left(90) #snur markøren 90 grader mot venstre fra posisjonen den var i.
forward (100)
Da ser vi at markøren går fra sentrum av bilde og oppover. Dette er fordi den først peket til høyre, så snur den 90 grader mot venstre før den går 100 punkter oppover.
Oppgave 1
Prøv å bruk det du har lært så langt til å tegne et rektangel.
Markøren trenger ikke å tegne selv om den beveger seg. Dersom du skriver penup() så kan du bevege markøren uten å tegne.
For å tegne igjen må du skrive pendown().
Kjør følgende kode:
from turtle import *
forward(50)
penup()
forward(50)
pendown()
forward(50)
Det er mulig å endre farge med "pencolor()". Da skriver du navnet på fargen på engelsk inni parentesen omgitt av apostrofer.
Prøv følgende kode:
from turtle import *
forward(50)
pencolor("red")
forward(50)
pencolor("green")
forward(50)
Oppgave 2
Prøv nå å tegne et hus som ser ut slik som det under:

Det er mulig å få markøren til å gå til bestemte x- og y-verdier i koordinatsystemet med å bruke "goto()".
Inni parentesen må du skrive koordinatene du vil at markøren skal gå til.
Denne kan også kombineres med "penup()" og "pendown()" om en ønsker det.
Prøv programmet under:
from turtle import*
goto(100,0)
goto(50,100)
goto(0,0)
Oppgave 3
Prøv nå å tegne vindu og dør på huset ditt.
Det er mulig å fylle figurer med farge.
En kan bruke "begin_fill()" før en tegner figuren, og "end_fill()" når figuren er ferdig for å fylle den.
Prøv koden under:
from turtle import*
color("red")
begin_fill()
forward(100)
left(90)
forward(100)
left(90)
forward(100)
left(90)
forward(100)
end_fill()
Oppgave 4
Prøv om du klarer å tegne huset ditt med farge.
Andre funksjoner du kan prøve ut på egenhånd er:
circle()
speed()
backward()
right()
pensize()
fillcolor()
bgcolor()
For flere funksjoner kan du se her.
Oppgave 5
Prøv å tegne et landskapsbilde med et hus i. Du velger selv hva du vil ha med, men det kan være ting som trær, skyer, sol, blomster o.l.